Värme!


Hej kära medkämpare! Här kommer ett till inlägg i serien med mina erfarenheter och tips. Den här gången handlar det om värme!

Att följa diet är mitt första och viktigaste själv-hjälps-tips när det gäller att kontrollera symptomen men näst efter kommer VÄRME! Vissa mår bättre av att kyla ner områden som smärtar eller växelvis kyla och värma, men för mig och många andra som har den här sjukdomen har det alltid var enbart värme som hjälper, och som det hjälper! :) 


Bad och kyla:

Blir jag det minsta kall eller nedkyld så ökar mina symptom, framför allt smärta och frekvens.
Detta innebär ju ett ganska stort problem när man bor i kalla Sverige! Det har inneburit att jag har fått ge upp att bada i havet i Sverige när det är för kallt. Och med för kallt menar jag under 23 grader. Alla måste själv testa sig fram till sin smärtgräns. Men min läkare avrådde mig från att bada så vida det inte är 24 grader i vattnet eller mer. Det innebär att jag oftast bara kan bada i Medelhavet (och hur jag lyckades med att resa dit och få bada trots sjukdomen, ska jag berätta mer om i ett annat inlägg). :) Om man ändå badar i havet eller sjöar under sommaren när det är varmt och härligt i Sverige så är det viktigt att komma ihåg att byta baddräkt/badshorts direkt när man badat klart till ett par torra och varma, så att du inte blir nedkyld av baddräkten just i det område där det är som farligast att bli kall! Dem bakterier som orsakar urinvägsinfektioner växer till sig snabbare i kyla (konstigt nog) visar forskningen så därför kan det även vara bra av den anledningen att byta till torra badkläder med en gång! Det sista vi behöver i våra inflammerade blåsor är elaka bakterier som orsaker ännu mer smärta!


Solen:


Att ligga eller sitta i solen i trädgården eller på stranden har jag upptäckt kan lindra min smärta. Kanske är det en kombination av värmen, avslappningen och den extra dos D-vitamin som produceras? Men hjälper gör det verkligen! Tänk bara på att använda solskyddsfaktor så att ni inte bränner er! Och att sola någonstans där det finns tillgång till toalett, annars blir det en stressfaktor som kanske motverkar solens goda terapi.

Varma bad:

Varma bad är det som hjälper mig allra bäst när inga smärtstillande fungerar!
Värmen omsluter hela dig och får musklerna som krampar runt blåsa och underliv att slappna av och kan där igenom lindra smärtan. Vattnet och värmen har också en lugnande effekt på sinnet och jag brukar ofta droppa i några droppar eterisk olja av Lavendel som har en avslappnande och lugnande effekt. (Jag får ofta panik i samband med dem svåraste smärtattackerna och då är ett lugnande bad bra för att få hjälp att få igång andningen mer normalt och sänka pulsen). Men, tänk på att inte använda skumprodukter och badoljor som innehåller kemiska produkter! Vi som har den här sjukdomen är oftast mycket känsliga mot starka parfymer eller kemiska ämnen som finns i dem flesta badprodukter. Ämnena kan lätt irritera urinröret och nerverna där och där igenom utlösa en smärtattack. Men milda rena/ekologiska naturprodukter brukar fungera bra om dem används med försiktighet. Har du inget badkar eller en jacuzzi? Köp en badbalja i plast i större modell och fyll den med hett vatten i duschen. Det gjorde jag när jag bodde i en liten etta utan badkar. Benen och armarna sticker ut men man blir varm där det är som viktigast. :) När jag upptäckte hur mycket det hjälpte och jag hade flyttat till en större lägenhet tog jag alla mina sparpengar och köpte en jacuzzi, dem är inte så dyra längre som man kan tro och det är väl värt investeringen!

Värmedynor:

Värmedynor, elektriska eller i form av vetekuddar som man värmer i mikron, hjälper mig oerhört mycket, varje dag!
Dem är underbara att placera över magen och blåsan och/eller i korsryggen för att lindra smärtan. Jag brukar även lägga en uppvärmd vetekudde i sängen på natten för att jag inte ska bli kall och vakna med smärta. Vetevärmare finns i många former och färger, är ganska billiga och du hittar dem i alla Hälsokostaffärer. Elektriska värmedynor kan vara bra om man vill ha en intensivare värme som håller precis så länge man vill. Men kom ihåg att stänga av dem och sov aldrig med en elektrisk värmedyna!! Självklart fungerar även den klassiska varmvattensflaskan om man t.ex inte har tillgång till el i sommarstugan där man bara har gasol och ingen mikro.

Värmeplåster:

När jag upptäckte dem här värmeplåstren förändrade dem mitt liv!
Det låter drastiskt men så är det faktiskt. Det är engångsplåster som man klistrar utanpå underkläderna på det ställe man har ont, för min del precis över blåsan och som sedan håller värmen i upp till 12 ibland så länge som 24 timmar. Jag tar alltid på mig ett värmeplåster innan jag ska gå ut under hela vinterhalvåret, men även på kyliga sommarkvällar. Dem har gjort att jag nu mer också kan sitta ute en sen sommarkväll och grilla eller gå ut på en promenad i snön på vintern eller använda en tunn klänning utan att oroa mig för att bli kall. Innan jag upptäckte plåstren slutade alltid en promenad på vintern i minusgrader i en svår smärtattack oavsett hur varmt jag hade klätt mig, plåstren har förändrat det! Dem är DYRA!! Men absolut värda varenda krona! I många år beställde jag Bodi Heat från USA och fick betala tull, moms och frakt, men för ett år sedan ungefär började Apoteket i Sverige att sälja liknande värmeplåster från Voltaren/Voltacare. Underbart! :) Enda minuset är att man kan få så kallade low-grade-burns, alltså brännskador i form av bruna fläckar på huden, om man inte har tillräckligt mycket material mellan plåstret och huden. Jag har fått såna märken innan jag förstod att det kunde bli så, och visst är det tråkigt, men det skulle aldrig få mig att sluta använda dem, för dem är en riktig life-saver!! Sätt aldrig plåstret direkt på huden!! Pröva, pröva, pröva, det här är en fantastisk uppfinning! :)

Varma kläder i alla väder:

Att alltid klä sig lite varmare än vad man tror man behöver är ett väldigt bra tips.
Det här har jag, som är väldigt modeintresserad, haft svårt för att vänja mig vid. Men det är verkligen oerhört viktigt för att inte bli nedkyld och få smärtattacker. Jag vill också ha små tunna klänningar på sommaren och en liten läcker skinnjacka på vintern, men, det funkar inte! Lager på lager så att man kan reglera värmen är det som gäller och det är alltid bättre med ett lager för mycket än ett för lite. Det är också bra att investera lite extra i ytterplaggen, så att du verkligen får något varmt som också är snyggt, så att du känner dig fin i dina varmaste kläder som du ska använda hela vintern! Tänk på att koftor, jackor och kappor helst ska gå över höfterna och täcka området med blåsan, så att du alltid är varm där! Använd alltid mössa på vintern eftersom värmen försvinner fortast via huvudet och gärna rejälare underkläder och/eller långkalsonger för att hålla dig varm där det är som viktigast. Återigen så är värmeplåstren ett bra komplement här! Jag förstår att det kan kännas tråkigt att dra på sig dem största mormorstrosorna men antingen kan man ha ett par sexigare/sötare under dem eller så kan man köpa snygga men större/varme underkläder på tex Björn Borg som säljer snygga varianter i shortsform. Bomull tycker jag håller värmen och andas bäst. Björn Borg har också snygga långkalsonger med läckra mönster och i fina färger och coola modeller som t.ex trekvartslängd. Mitt i kallaste vintern kan det vara lämpligt med underställ. Jag fick ett superfint från Helly Hansen i julklapp förra vintern som jag använde nästan varje dag och som var figursytt och snyggt, inte töntigt alls. :)

Sittunderlag och raggsockar:

En finurlig sak som jag har köpt på Biltema är ett hopfällbart sittunderlag som blir litet nog att få ner i handväskan och som man kan ha med sig över allt.
På så sätt kan du alltid sitta ner (vilket kan behövas om man har ont) oavsett var du är utan att oroa dig för att bli nedkyld och kall. Se alltid till att hålla fötterna extra varma, speciellt på kalla golv och när det är minusgrader ute. Raggsockar i ull är toppen, samt fårskinnstofflor eller andra mysiga tofflor inomhus. Jag tar ofta med mig tofflor eller varma sockar om jag ska hälsa på hos någon som jag vet har kalla golv eftersom jag har märkt att om jag blir för kall om fötterna kan det utlösa en smärtattack.

Sist men inte minst, krama eller sitt tätt intill din man, fru, sambo, mamma, pappa, syster, bror, vän, katt eller hund, värme och kärlek är en oslagbar kombination! ♥


Checklista för självhjälp!

√ Ta ett varmt bad
√ Ta hjälp av vetevärmare eller värmedynor
√ Använd värmeplåster
√ Sitt en stund i solen när du får möjlighet
√ Klä dig alltid varmare än vad du tror behövs
√ Ha med dig sittunderlag och extra värmeplåster vart du än går
√ Håll fötterna extra varma
√ Undvik kalla bad och blöta badkläder som kyler ner


Hoppas tipsen hjälper till lite! Kom gärna med era egna tips vad gäller värme och kyl! Kram från Silverfox!


Kommentarer
Postat av: Snäckan

Det där med värme och kyla känner jag alltför väl igen :( enda gången jag kunnat bada dom senaste åren var på Kreta när det var 30 grader i poolen och 40 i luften....badkaret är alltså helt uteslutet för mig av någon anledning.



Men tack för tipset om plåstret, det ska helt klart provas!

2010-10-20 @ 13:07:09
Postat av: Ingalill

Hej och tack för alla bra tips,Har själv investerat i mammelucker(ull)525kr/par på hälsokost,lite stickiga men jag håller mig varm.Det ska bli jätteintressant att du vill berätta om hur du gör när du reser,ja jag tror inte att jag behöver förklara, för ibland är jag så glad om jag bara klarar av att gå till affären.Just nu är jag smärtfri e operation men trängningarna är intensiva. Ta hand om er.

2010-10-20 @ 19:15:08
Postat av: Silverfox

Snäckan: Ja pröva plåstret det är helt fantastiskt!!! Jag har också nästan bara kunnat bada utomlands, men du, badkaret? Får du ont efter ett varmt bad? Det kan beor på att det medel du rengör badkaret med irriterar urinvägarna och därmed sätter igång en attack. Det kan också vara något bubbelbadsmedel du använder? Eller sitter du obekvämt och spänner muskler så att du får ont? Kram från Ellie



Ingalill: Dem där mammeluckerna ska jag spanan in, låter som något för mig, speciellt när det är ull! Ledsen att höra att trängningarna är intensiva, önskar jag kunde göra något för dig! Jag ska absolut skriva om hur jag lyckades med att resa, jag har också många perioder när jag inte ensa kan gå ut och slänga skräpet, så det är fantastiskt att jag har kommit iväg och klarat det, jag ska dela med mig av alla tips som gjorde att jag klarade det och hoppas att du också kan komma iväg på en hälsoresa till värmen! Kram!

2010-10-22 @ 11:04:35
URL: http://levamedinterstitiellcystit.blogg.se/
Postat av: Snäckan

Tror det är att luften blir för kall när jag kommer upp :(

har precis haft en helvetes vecka med

smärtor som inte är av denna värld ( kanske mest för

att när det väl sätter igång så är det så ihärdigt, dygnet runt, dag efter dag :(

tycker så synd om mina älskade barn, dom har ändå en rätt ung mamma ( nåja, 31 ;) ) men dom får ju höra jämnt och ständigt, inte idag mamma är sjuk....:(

hur ser er arbetssituation ut? Jag arbetar heltid,men börjar inse att jag nog inte klarar av det...

2010-10-25 @ 00:40:57
Postat av: Ingalill

Hej Snäckan,tycker absolut att du ska försöka få hjälp och sjukskrivning,vet själv hur jag gick på jobbet heltid och hade så ont så att jag knappt tog mig hem och orkade inte med någonting annat(har tre barn)Det är en fruktansvärt plågsam sjukdom som vi har.Arbetar heltid nu,men har ju inte dom smärtorna efter operation,så det fungerar eftersom jag har nära till toalett,försöker få annan tjänst( är förskollärare) får se hur det går.Hoppas att du kan få hjälp och det snart! Ps har du provat Elmiron?

2010-10-25 @ 22:55:37
Postat av: Ester

Kul blogg! Hur länge har du haft din blogg?

2012-03-18 @ 19:35:08
URL: http://hemförsäkringidag.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0