Välkomna alla nya!


Hej på er!
Hjälp vad tiden går, jag har haft det extra tungt nu ett tag med smärtorna, jag har varit inne i en flare som bara vägrar ta slut. Jag kan inte läsa era kommentarer utan att gråta och bli helt otröstlig. Det är så hemskt att ni har lika ont och har haft lika mycket helvete med läkare och försäkringaskassan som jag har haft. Det är ju helt fruktansvärt att ni blivit och blir lika illa behandlade som mig, det trodde jag att jag var ensam om. Jag hoppas att ni kan förlåta att jag är så dålig på att kika in här och uppdatera och svara på frågor och kommentarer, jag blir helt enkelt så himla ledsen när jag läser att jag ofta inte klarar att svara på det ni skrivit, det låter ju helt knäppt men det är faktiskt därför jag är så dålig på att svara. Det ni skriver berör mig så mycket och naturligtvis river det upp mycket minnen av allt fruktansvärt jag varit med om under min sjukdomstid, jag kan inte sluta gråta. Men kanske blir man extra känslig när man har mycket smärta och det där med att ha svårt att sluta gråta är väl en del av att vara deprimerad. Att jag erkänner att jag blir så berörd av det ni skriver innebär inte att jag vill att ni ska sluta skriva om det ni har varit med om, tvärt om, det är så viktigt att vi gör våra röster hörda! Jag otroligt glad över att ni har hittat hit, lycklig över att inte känna mig ensam längre och så, så tacksam för att ni orkar ta er tid att kommentera och dela med er av era tips! Ni är guld värda, det ska ni veta! Jag antar att det har chockat mig lite att vi är så många som har det så förjävligt och ändå så är det så få läkare som känner till sjukdomen. Jag hoppas att vi tillsammans en dag kan ändra på det!! Jag hoppas att jag kan ta mig samman och svara lite bättre. Jag är himla glad att Frihetslängtan föreslog en utbytarruta för jag ser att ni har kunnat kommunicera med varandra där och ubtyta tips och erfarenheter, superbra!

Välkomna hit Siw, Jenny, Lina och Gotlandstok! And a special welcome to Tavi (in the MTV-episode about pelvic floor dysfunction) who is a famous IC-patient who spreads the word about IC all over the world! It's an honor to have you here!


Frihetslängtan: Jag tycker att din teori låter väldigt vettig om, om man gått med en infektion ett tag så kan bakterierna ha kapslat in sig i slemhinnorna och då syns de inte i urinen trots att de finns där. Nästa gång jag får en träff med min läkare ska jag fråga vad han tror om denna teori och om det skulle kunna vara så och på vilket sätt man skulle kunna bevisa att det faktiskt är så. Jag kommer säkert att bli bemött med skepsis men det är jag ganska van vid nu. :) Jag beundrar din kämparanda!! Angående urologen som sa att han skulle sjukskriva dig en vecka på villkoret att du inte satte din fot där igen. Jag kan inte fatta det, jag kan inte, hur sjuk i huvudet är man när man gör något sådant? Att du klarade det psykiskt är verkligen en bedrift. Jag hade inte klarat det, det hade jag inte. Jag hoppas att han var en av dem som du anmälde och vann? Gud vad jag önskar att du hade spelat in honom på band så man kunde hängt ut honom på youtube, såna människor förtjänar nästan inte att finnas, helt fruktansvärt! När jag kom till "den bästa smärtläkaren i Sverige" tog läkaren in mig i enrum och sa till mig att han inte trodde på mig, att jag bara var lat och inte ville arbeta, att jag var ute efter droger och att smärtan bara var i mitt huvud, och detta var efter att han fått min sjukdomsbakgrund av min urolog. Jag klarde inte det, jag fick ett psykiskt sammanbrott som tog långt tid att ta sig ur, jag gråter när jag skriver om det för det är fortfarnde så starkt i mitt minne, så därför kan jag verkligen förstå hur det kändes för dig! Jag är ledsen att du har behövt vara med om något sånt! Tack för att du förstod mitt resonemang kring sekretess och tack för att du finns och delar med dig av dina erfarenheter. Jag tycker du verkar vara oerhört duktig, intelligent och en underart varm och härlig person, inte lätt att behålla dessa egenskaper när man lever med en sån fruktansvärd sjukdom, du är fantstisk! Och tusen tack för ditt förslag om utbytarrutan vilket verkligen har blivit en succé! Stor kram!
Jenny: Hej! Jag har varit med om precis samma saker, jag åkte in till akuten hur många gånger som helst och blev hemskickad med panodil och lite vatten efter att ha väntat dygn i akutrummet med så svåra smärtor att jag bara skrek. Ingen visste vad dem skulle göra med mig och ingen trodde på mig, så jag känner verkligen igen det. jag har också frossa, känner mig alltid frusen, konstig smärta som flyttar runt i kroppen men än så länge har jag inte värk i lederna. Jag är så ledsen att höra att du har det och undrar naturligtvis om du har testat dig för reumatism och fibromyalgi? Inte för att oroa dig, det är säker inte så att du har det, men skulle det vara så, så kanske du kan få hjälp med smärtan och värken i kroppen, som inte är i blåsan så att säga. Jag tycker inte att du ska acceptera att ha sån värk i kroppen utan en utredning på det! Det låter tufft att ha gått igenom två graviditeter och jag är verkligen ledsen att höra att du blev sämre efter det. Jag funderar ju väldigt mycket i dem banorna, att jag skulle vilja skaffa barn innan det är för sent men är orolig att det aldrig kommer kunna bli verklighet på grund av att jag har IC. Jag väntar och väntar på att jag ska bli bättre eller att det ska komma någon medicin som hjälper och som man kan ta även under graviditeten men tillslut kanske jag har väntat för länge och det är för sent, det är en stor sorg i mitt liv, det är räcker ju med sjukdomen i sig. Härligt att du har kunnat skaffa barn ändå trots sjukdomen, men jag förstår att det måste vara fruktansvärt tufft att vara tvåbarnsmamma när man har IC. Naturligtvis behöver du vara sjukskriven för att kunna orka. Jag är ju sjukskriven till 75% och jag har inte några barn att ta hand om! Lycka till med studierna och se till din egen hälsa först och främst! Jag fick också sluta med installationerna för att mitt urinrör var alldeles trasigt, skönt att höra att någon hade samma problem, även om jag så klart önskar att det var annorlunda, men det kändes som om jag var den enda det inte fungerade för så då känner jag mig inte lika ensam i det. Jag hoppas dem hittar något som fungerar och kan hjälpa oss mycket snart! Kämpa på så länge! Tusen kramar!
Gotlandstok: Hej och välkommen, tack för att du delar med dig! Det finns massor och åter massor av behandlingar att pröva, att göra installationer är en av dem. För många hjälper det bra, för mig fungerade det absolut inte på grund av mitt trasiga urinrör. Elmiron ska du också pröva tycker jag, atarax och antidepressiv medicin. Du kan läsa mer om behandlingar under mitt inlägg om behandlingsmetoder!! Det är få som klarar att jobba heltid med den här sjukdomen så stå på dig vad gäller sjukskrivning! Tusen kramar till dig!
Siw: Hej och välkommen till bloggen! Vad underbart att höra att du bemötts bra av läkare och att du just nu är relativt smärtfri! Toppen att du har skrivit till fråga Doktorn på SVT, det är på tiden att dem tar upp IC, jättebra initiativ!!! Sen är jag ledsen att höra att du har så liten kapacitet i blåsan och måste gå på toa så ofta, jag vet och förstår hur jobbigt det är!! Kämpa på och fortsätt gärna dela med dig av dina erfarenheter här när du orkar och har tid! Kram!

Kommentarer
Postat av: Gotlandstok

Hej!



Åh så tråkigt att höra att du blir ledsen när du läser kommentarerna på bloggen :( Jag hoppas verkligen att du också kan känna glädje över över att du ger oss andra med denna sjukdom en så fantastisk källa till information och gemenskap!! Det har varit värt otroligt mycket för mig, eftersom folk i min omgivning inte alls förstår kan/vill förstå hur det är att leva med en sjukdom man inte kan kontrollera.



Blev dock varm om hjärtat idag när en kollega tittade in på mitt kontor och bara ville säga att hon tyckte att jag var en hjälte (för att jag var på jobbet efter en sömnlös natt där jag haft så ont att jag spydde).



Och jag vill säga att jag tycker att du är en hjälte för att du trots din extremt svåra variant av IC vill, kan och orkar hålla denna sida igång!!



Hoppas att du får en fin helg! Kramar!

2011-03-25 @ 20:16:34
Postat av: Silverfox!

Tusen tack fina du! Självklart är bloggen och mötet med er värt enormt mycket för mig med, jag känner mig inte ensam längre och den gåvan är ju så stor att det inte ens finns ord för det! Jag ville bara förklara varför jag är så dålig på att svara på kommentarer! Vilken härlig kollega du har som vågar sätta sig in i hur det är för dig, allt för få orkar/vågar göra det! Ledsen att höra att du också har såna nätter, hade en sån precis när jag hade så ont att jag bara kräktes, det är hemskt. Hoppas du har en bättre dag idag! Och tack för att du kommenterar och delar med dig av din historia och dina tips! Ni är mina hjältar! Många kramar från Silverfox!

2011-04-02 @ 18:57:05
Postat av: Lisa Höglind

Hej
Har precis i dgarna fått min diagnos... den var väntad =( Har sedan innan Endometrios. Och är just nu så deppig så det känns förjävligt rent ut sagt! Idag är det midsommarafton och jag känner för att aldrig mer titta åt facebook. Alla glada med skälande glas i handen. Klarar mig utan att dricka alkohol men det är den sociala biten och mäniskors okunskap som är så jobbig. Ingen lyssnar ju!

2015-06-19 @ 23:19:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0