Mat och dryck kan ha stor betydelse!


Hej kära medkämpare!
Vi kämpar alla mot den här svåra sjukdomen och det är bra om vi kan ge varandra tips och stöd! Jag ska försöka skriva ett inägg per vecka eller var annan vecka, i mån av hälsa! Här kommer det första inlägget som handlar om mina funderingar och tips om mat och dryck!


För mig har vad jag äter och dricker väldigt stor betydelse för hur jag mår, både vad gäller smärta och frequensy/urgency dvs. hur ofta och hur plötsligt man måste gå på toa. Det tog flera år innan jag förstod hur viktigt det var att följa diet så därför skriver jag ett litet inlägg ifall det fortfarande är så att det finns andra som ännu ej har upptäckt dietens betydelse eller nydiagnostiserade som läser den här bloggen. Dem läkare jag har träffat har sagt att dieten har ingen betydelse eller mycket liten betydelse. Det första och enda dietrådet jag har fått är att undvika lagrade ostar och mögelostar men det är ju såååå mycket mer än så man tyvärr kanske måste undvika. Men bli inte modfällda nu, ni får avstå från en del saker, men man får bättre kontroll över smärtan istället och inget smakar så gott att det är värt en vecka i sängen i outhärdliga plågor! Vad man tål och inte tål är oerhört varierande från person till person och beror antagligen på att vi har olika grader av inflammation och "sår" i blåsan och olika grad av histaminkänslighet och nervsmärtor. Vissa kan äta det mesta andra kan nästan inte äta något.

Mina 5 värsta!

◊Tomater
◊Citrusfrukter
◊Te
◊Vinäger/Ättika
◊Kolsyra

Kaffe bör inkluders här, jag har aldrig druckit kaffe, men det brukar alltid vara inkluderat på dietlistorna som top 5 worst offenders!


Jag har läst otaliga listor på nätet och dem skiljer sig ganska mycket. Den bästa tycker jag är den som finns på IC Network och den följer jag nästa slaviskt!

Här kommer en länk till bästa listan: http://www.ic-network.com/diet/2009icdietlist.pdf

Ladda ner och spara på din dator. Pröva dig fram med eleminationdieten genom att utesluta allt utom dem helt säkra alternativen och sedan långsamt introducera varje ny grej för att hitta den bästa varianten på för din egen del!

Jag skulle säga att det enda jag saknar idag är jordgubbar, mörkchoklad, champagne och apelsinjuice. Allt annat har jag lärt mig leva utan och saknar det inte ens!


TE
: Vad gäller te, kan det vara lurigt för man får ofta höra att ja men grönt te, det är ju så nyttigt och man blir "frisk" av det och det skyddar mot alla möjliga sjukdomar och rensar ut gifter. Men, för oss med IC/Painful Bladder Syndrome är grönt te en av dem absolut värsta sakerna man kan dricka! (Förutom tranbärsjucie). Jag har kommit fram till att jag kan dricka kamomillte och pepparmyntate, de är både goda och har många läkande och lindrande egenskaper. Kamomill är lugnande för både mage och blåsa och kan hjälpa till om man har svårt att sova. Peppermynta kan lugna spasmer i blåsan men framför allt i tarmarna. (Jag lider även av IBS, vilket jag är övertygad är samma sjukdom, eller har samma orsak). Se bara till att läsa på förpackningen att det är 100% pepparmynta eller kamomill och inga andra tillsatser. Clippers pepparmyntste är min favorit, men det finns många att välja på!


KRYDDOR:
Ja det är tråkigt att plötsligt behöva utesluta alla starka spännande kryddor men när man vant sig börjar man uppskatta alla milda fina smaker som man kanske inte kunde känna förut när man åt så mycket starkt. Alla örter går bra för mig, så jag unnar mig mycket färska örter som basilika, timjan, rosmarin och oregano för att få smak på min mat. Lite, lite peppar går bra, men jag använder oftast bara salt. Vill du ha asiatisk smak på dina rätter utan att använda dem starka kryddorna kan jag rekommendera sesamolja (kolla att den är utan citronsyra) och koriander. Vill du ha tex-mex smak? Pröva att göra en guacamole med avokado, färsk vitlök och salt. (Vissa har svårt med avokado, men generellt sett skulle jag säga att den är ganska säker att använda, men testa först om just du tål det).


C-VITAMIN: Att få i sig tillräckligt med C-vitamin kan vara en utmaning när man inte kan äta citrusfrukter. Men, jag har upptäckt att potatis innehåller enormt mycket c-vitamin och potatis är helt säker att äta. Även blåbär är fulla med c-vitamin och antioxidanter. Dem stora amerikanska blåbären är minst syrliga och dem är helt säkra för mig men även dem svenska brukar gå bra. Päron är en annan bra källa till vitaminer. Jag tål även äpplet Pink Lady vilket är sött i smaken och innehåller många bra vitaminer. Men, jag skalar alltid!! Bekämpningsmedel och vax kan orsaka smärta i blåsan. C-vitamin tillskott liksom multivitaminer har jag fått fruktansvärt ont av. Vissa tål EsterC som innehåller kaliumsorbat men tyvärr funkade inte den för mig. Men pröva, kanske funkar den för dig!


KONSERVERINGSMEDEL OCH TILLSATSTER: Jag får väldigt svåra smärtor av citronsyra, askorbinsyra och vissa andra konserveringsmedel liksom monsodiumglutamat. Håll utkik efter såna här otrevliga tillsatser på förpackningar och får du en reaktion skulle jag rekommendera att utesluta dem helt och hållet!


LIVETS GODA: Ja, det är urtrist att inte kunna äta chokladdoppade jordgubbar och dricka ett glas champagne. Men, det går att hitta alternativ!! Vit choklad, alltså helt vit, har visat sig fungera bra för mig och alla sorters hemgjorda bakverk, tårtor och kakor är goda ersättare. Cashewnötter, naturella chips, popcorn och mandlar funkar bra när man vill ha något salt och knaprigt. Vad gäller dryck så får jag hålla mig till vatten utan kolsyra eller egna färskpressade juicier på päron, blåbär eller äpplet Pink Lady. Jag har även under många år prövat mig fram till att jag kan dricka likören Amaretto Disaronno, som är helt gjord på mandel utan tillsatser och singlemaltwhisky där McCallan är favoriten. Blended whisky kan jag få reaktion av (flare). Även ren vodka går bra, men det är ju inte så gott, tycker inte jag i alla fall. ;) Det var tack vare min underbara sambo som satt och letade information på nätet åt mig, som han hittade att många andra med samma sjukdom i USA och England tålde Amaretto. Nu vet jag att ni kanske är många som reagerar över att jag ens nämner alkohol, men jag tycker faktiskt att det är okej att skriva och tipsa. Jag avstod helt från alkohol i 2 år och för mig var det en lättnad att upptäcka att det fanns några drinkar jag faktiskt kunde tåla att smutta på, istället för att alltid be om ett glas vatten utan kolsyra, på släktmiddagar och fester. Men, vissa tål ingen alkohol alls i blåsan, så ta det försiktigt, pröva er fram, smutta, späd med vatten och is och kontrollera noggrant reaktionen. Och naturligtvis, tänk på att aldrig dricka alkohol när du är påverkad av smärtstillande medeciner, lugnande eller antidepressiva medciner, det kan vara direkt farligt! Men det har ni nog redan koll på.

Kom ihåg att detta är det som fungerar för mig och mina tips är just bara tips, alla är olika, så pröva dig fram till vad som passar för just din kropp! Lycka till! ♥

Kom gärna med era egna tips på det bästa och värsta för er inom mat och dryck!


Kommentarer
Postat av: Ingalill Andersson

Tusen tack för att du delar med dig.har själv inte fått grepp om vad jag blir dålig av om det är mat,dryck,kyla,stress eller för lite sömn.Sitter alltid efter dom värsta anfallen och undrar vad det var som utlöste smärtan den gången.Just nu är jag smärtfri,gjorde en hyvling(turb)i april och är fortfarande bra, mycket trängningar men det får ju gå så länge jag slipper smärtorna.Det är som att få livet tillbaka.Har du funderat på operation? Hoppas det är okey att jag frågar här? kram

2010-10-01 @ 19:27:56
Postat av: Ingalill Andersson

Hej,är det någon som vet någon kaffesort som inte påverkar så starkt? Tacksam för tips.

2010-10-04 @ 14:15:33
Postat av: Ingalill

Ps Glömde säga stort TACK för att du har gjort en så utförlig lista här på vad man ska försöka undvika,och vad som är säkert.Bra att jag har fyllt frysen med blåbär.PS Det ska visst komma vita jordgubbar för allergiker)kanske för oss med!

2010-10-04 @ 14:29:50
Postat av: Lennart

Hej Ingalill!



Har du provat ett pulverkaffe som heter Idee kaffe. 200 gram i glasburk för cirka 60:- Man har tagit bort garvsyran så att det skall bli snällare mot kroppen.



H-n!

Lennart

2010-10-08 @ 21:51:35
Postat av: Ingalill

Tack Lennart det ska jag testa.

2010-10-08 @ 22:13:07
Postat av: Silverfox

Ingalill:Tack va glad jag blir att du har läst mitt inlägg. Nej det är så svårt att veta vad det är som orsakar eller utlöser en "flare" /ett anfall. Det är nog ofta en kombination av saker, som mat, dryck, kyla, stress och för lite sömn. Ibland får jag en attack bara av att jag sitter i samma ställning för länge, jag får det ofta en attack när jag åkt bil, även en liten sträcka, buss ska vi inte tala om. Men ibland blir jag riktigt arg och det är när jag sitter avslappnad i soffan och ser en film och bara har ätit och druckit saker jag tål och så får jag ändå ett anfall som en blixt från klar himmel. Jag förstår det inte! Jag har alltid, alltid smärta, men i anfallen ökar den från normala 4-6 till 7-10 där 10 är den värsta smärta man någonsin kan tänka sig. Vad glad jag är att höra att du just nu är smärtfri, det är ju helt fantastiskt!!! Men det är jobbigt med trängningarna, det lider jag med av! Jag antar att du har Hunners-sår om du har gjort en hyvling? Jag har den andra formen av IC, massor massor av små sår(gloumerations), inflammation och nervändar som ligger bara, så för min del kan man tyvärr inte gå in i blåsan alls. Hela det centrala nervsystemet är påverkat och nerverna i urinröret är så uppretade att även den minsta barnkateter utlöser dem mest våldsamma attacker som kan vara i månader. Att stretcha ut min blåsa fungerar inte heller, utan skapar bara mer smärta. Jag letar fortfarande efter något som ska kunna fungera för mig men jag är oerhört glad att höra att hyvlingarna fungerar så pass bra för dig! Låter spännande med dem vita jordgubbarna, tänk om det skulle funka för oss, va härligt i så fall! Hoppas du har hunnit baka en blåbärspaj nu! :) Stor Kram!



IngaGill: Nej jag dricker inte kaffe, det är tyvärr helt uteslutet för min blåsa, det enda som funkar är kamomillte och pepparmyntste, man kan också göra varm choklad genom att värma mjölk och smälta ner några bitar vit choklad i den och så en stor klicka grädde. Mums! En härlig varm dryck på vintern! :)



Lennart: Tack för tipset! Det uppskattas nog av alla kaffeälskare! Och tack för att du delar med dig av din kunskap både här och på din egen sida!

2010-10-20 @ 14:12:19
URL: http://levamedinterstitiellcystit.blogg.se/
Postat av: carola

hejsan , en underbart bra hemsida måste ja säga :) jag fick (uvi) i 13 års ålder och de behandlade mig med ca 40 olika antibiotika kurer, men till slut sa ja o min mamma stopp på detta, fick komma på en cystoskopi vid 15 års ålder som visade inflammerad blåsa, fick kateter behandling som ja gick på i ca två år, 18 års ålder började allt igen men läkaren gjorde inget, 20 års ålder blev ja gravid med mitt första barn, blev bättre en tid, belv gravid igen vid 23 års ålder. helt utan symptom faktiskt, eller ja hade kopplat bort alla symptom, innerst inne så hade ja ont varje dag men inget ja tänkte på, nu för två månader sen gjorde ja en cystoskopi igen o de tog massa bitar ur blåsan, såg för j-vligt ut tyckte läkaren, det började att störtblöda under operationen så ja fick ligga med kateter flera timmar, nu har ja börjat min behandling igen fast med ett annat läkemedel, har gjort 4 behandlingar o har alltså två kvar, men det var idag sköterskan berätta om detta med c-vitaminer, ja har inte haft en tanke på att någon kunde påverka till mitt problem, jag har ochså problem med ibs :( så min mage tål inte allt tyvärr, idag är jag alltså 27 år o har fått kämpa mig fram med dessa år, har du nåt bra tips mig så beätta gärna ;) som sagt super bra blogg ja fick lära mig mycket ja aldrig har vetat :) mvh carola

2010-12-09 @ 21:34:53
Postat av: Ingegerd Persson

Tack silverfoxen för dina fina inlägg och kommentarer.Vi känner och tycker så lika,jag blir så stärkt av att läsa din blogg speciellt om kosten som jag har precis samma erfarenhet av.Man får inte fuska med något.Jag längtar efter en jättekopp med kaffe,rödvin,ostar och massor med frukt och grönsaker!!!!!

2012-01-17 @ 22:16:42
Postat av: Tania Karlsson

Hej Silverfox, jag beundrar dig ! Själv lider jag av IC i 8 år och för första gången hittade jag så omständlig och klok beskrivning på svenska. Märkligt att nästan alla mina slutsatser vilka jag själv kom fram till sammanfaller med dina. Men ändå har jag hittat nåt nytt för mig. Tack så mycket för ditt inlägg. Blev lite ledsen när jag sett datumet -år 2012 :( Finns du på en annan adress nu ? Skulle gärna fortsätta läsa ditt blogg. Sen kom jag på att du blev frisk och sluttade att skriva. Om det är så blev jag jätte glad för din skull. Hoppas att det är så. Ha det så bra)))

2015-06-26 @ 20:45:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0